Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć własny sklep internetowy — czy to faktycznie tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać? Wbrew pozorom to niejedyne pytanie, które trzeba sobie zadać. W tym artykule opowiemy Wam o tym, jak założyć sklep online – od A do Z! 

Utwórz sklep internetowy

Jeśli chcesz założyć własny sklep internetowy, musisz najpierw stworzyć biznesplan, aby ocenić skuteczność swojej decyzji. Jeśli Twoim celem jest założenie sklepu internetowego, możesz zacząć od stworzenia prostej strony internetowej przy użyciu dowolnej aplikacji internetowej. 

Po uzyskaniu domeny i hostingu dla sklepu internetowego można rozpocząć jego konfigurację. Planując założenie sklepu internetowego, należy pamiętać, że aby zapewnić jego sukces, należy wykonać pewne kroki i etapy. Pierwszą i najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że docelowi klienci muszą zobaczyć sklep internetowy. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest założenie konta Google My Business.

Ile czasu zajmie Ci założenie sklepu internetowego?

To zależy od wielu czynników, np. od tego, jak ambitny jesteś, czy chcesz prowadzić działalność w pełnym, czy niepełnym wymiarze godzin itd. Potrzebna będzie dobra nazwa domeny i hosting. Po ich uzyskaniu utworzenie strony internetowej przy użyciu dowolnej aplikacji internetowej zajmie Ci około 20 minut. Korzystając z takiej platformy zyskujemy też sporo innych możliwości. Możemy na przykład założyć konto na dane naszej firmy, a koszt prowadzenia hostingu wliczyć w koszty działalności w internecie.

Gdzie założyć sklep internetowy i na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Idealna lokalizacja dla Twojego sklepu internetowego zależy od różnych czynników, takich jak kraj, w którym mieszkasz, rodzaj produktów, które chcesz sprzedawać, obecność rynku ecommerce, ilość wykorzystywanego pasma itp. Istnieje wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniej lokalizacji dla sklepu internetowego. 

Kraj musi być popularny wśród rynków handlu elektronicznego, musi być łatwo dostępny i musi mieć dobrą łączność z Internetem. Na przykład, niektóre kraje mogą nie być dobre dla firm internetowych zajmujących się handlem żywnością, produktami zdrowotnymi i kosmetycznymi itp.

Liczy się nie tylko pomysł i ładne zdjęcia produktów, ale i dokładnie rozpisany model prowadzenia biznesu. W chwili, gdy powiemy sobie „start” i uruchomimy serwis, musimy mieć pewność, że narzędzia z jakich korzystamy, to najlepszy wyrbór na rynku.

Trzeba też upewnić się, że nie oszacowaliśmy źle kosztów, czasu realizacji zamówienia, czy informacji o dostępności produktu. Sklepy internetowe rządzą się swoimi prawami. To doskonałe rozwiązanie, które jednak wymaga odpowiedniego zarządzania i reagowania na potrzeby użytkowników. Im lepszą zbudujesz platformę, tym bardziej zwiększasz szanse na zysk.

Czy sklep internetowy wymaga kasy fiskalnej?

Tak, to bardzo częste pytanie zadawane przez tych, którzy myślą o założeniu sklepu internetowego. Kasa fiskalna może być dużym atutem, ale nie jest wymagana, jeśli prowadzisz sklep wirtualny. Do realizacji płatności można wykorzystać automat do obsługi kart kredytowych lub konto PayPal. 

Poza tym można prowadzić prosty arkusz kalkulacyjny z danymi klientów i wprowadzać zmiany w zależności od rozwoju działalności. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz korzystać z oprogramowania do śledzenia zamówień.

Sklep internetowy a podatki — co musisz wiedzieć?

Sklep internetowy nie jest wolny od podatków i podlega tym samym prawom, co sklepy fizyczne. Musisz płacić podatki od dochodów uzyskanych ze sklepu internetowego, tak samo jak w przypadku sklepu stacjonarnego. Zeznania podatkowe online można składać w dowolnym momencie w ciągu roku. 

Jeśli złożysz zeznanie z trzydniowym opóźnieniem, możesz również uzyskać ulgi podatkowe. Masz kilka opcji, jeśli chodzi o składanie zeznań podatkowych: 

– Wybierz formularz podatkowy, który jest dozwolony dla firm e-commerce. 

– Skorzystaj z programu do przygotowywania deklaracji podatkowych. 

– Zatrudnij profesjonalistę — księgowego. 

Należy również pamiętać, że Twoi klienci będą musieli również określić swój kraj i stan zamieszkania, aby móc płacić podatki pobierane przez Twój kraj. Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, nie chcemy, aby klienci byli zobowiązani do płacenia podatków od wszystkich zakupów dokonanych w sklepie internetowym. 

Kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo danych w sklepie internetowym?

Jest to jeden z najważniejszych aspektów, o których należy pamiętać przy zakładaniu sklepu internetowego. Wiele osób uważa, że to firma hostingowa jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo danych. Jednak jest to dalekie od prawdy. Firma, która hostuje Twoją stronę, jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo i musisz wybrać firmę hostingową, która oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Ważne jest, aby pamiętać, że ty, jako twórca stron internetowych, jesteś odpowiedzialny za bezpieczeństwo, jeśli chodzi o swoją stronę internetową. 

Mając to na uwadze, ważne jest, aby wybrać firmę hostingową, która oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Upewnij się, że firma hostingowa podjęła kroki w celu zapewnienia, że konto hostingowe jest zabezpieczone. Może to być np. certyfikat SSL, który szyfruje wszystkie dane wysyłane i odbierane między przeglądarką a serwerami hostingowymi.

To zależy od rodzaju sklepu internetowego, który prowadzisz. Jeśli sprzedajesz produkty, to sam musisz być odpowiedzialny za bezpieczeństwo danych. Jeśli korzystasz z rozwiązania hostowanego, musisz poszukać dostawcy, który oferuje bezpieczeństwo danych. 

Czy WordPress nadaje się do założenia sklepu internetowego?

WordPress jest wręcz idealną platformą do stworzenia sklepu internetowego. Istnieje już od dłuższego czasu i jest jedną z najpopularniejszych opcji do tworzenia sklepów internetowych. Poza tym jest łatwy w użyciu i posiada wiele funkcji, które pomogą Ci w prowadzeniu biznesu online.

WordPress pozwala też zmieniać wygląd naszej platformy. Przedsiębiorcy mogą uruchomić dedykowane skórki lub całe motywy, które pozwolą nam lepiej zaakcentować najważniejsze atuty naszej marki. Można tak na przykład przyspieszyć cały proces wysyłki zamówień, zdefiniowania odbiorców, czy umożliwić klientom skorzystanie z takich narzędzi, jak Shoper, Shoplo lub WooCommerce.

WordPress umożliwia nie tylko dodawanie nowych funkcjonalności, ale i edycję już użytkowanych modułów. Można np. dodać nowe drzewko do menu, zdefiniować zakres cen w różnych walutach (np. euro, dolarach i złotych). Warto umieścić tam także regulamin, całą ofertę, którą obowiązkowo trzeba pidzielić na grupy produktów, jak i widżet, który będzie pokazywał, w jakim czasie zamówienie dotrze do adresata. Przyda się też link do polityki RODO.

Masz już sklep internetowy? Pamiętaj o SEO!

SEO jest kluczem do osiągnięcia dobrej pozycji w Google, a Google jest priorytetem numer jeden dla większości klientów, kiedy szukają produktów online. Dlatego należy przestrzegać wszystkich wskazówek wymienionych w artykułach SEO, aby osiągnąć dobrą pozycję w wyszukiwarce. 

W końcu, jeśli chcesz uzyskać jak najlepsze wyniki ze swojego sklepu internetowego, musisz wziąć pod uwagę wszystkie czynniki wymienione powyżej. Nie można po prostu założyć sklepu internetowego i oczekiwać, że wszystko pójdzie dobrze. Musisz włożyć wiele wysiłku, aby upewnić się, że Twój sklep internetowy odniesie sukces.

Podsumowanie

Jak widzisz, założenie sklepu internetowego nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Dzięki informacjom zawartym w tym artykule możesz stworzyć swój własny sklep internetowy i sprawić, że Twój biznes odniesie sukces. Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami, aby zwiększyć sprzedaż i rozpoznawalność marki.