Co to jest E-commerce i jak zacząć?

Handel internetowy to skomplikowane i niezwykle złożone zagadnienie. W sieci można znaleźć miliony sklepów, które próbują walczyć o sympatię (i pieniądze) użytkownika. Czy na rynku wciąż jest miejsce na nowe sklepy online? Oczywiście! Jednak tylko dla takich, które wiedzą, jak działa nowoczesny E-commerce i potrafią go wdrożyć! 

Co to jest E-commerce?

E-commerce działa podobnie jak handel detaliczny. Istnieją jednak pewne różnice, zwłaszcza pod względem kosztów. W większości przypadków w komunikacji między sprzedawcą a kupującym wykorzystywany jest telefon oraz konto poczty e-mail. Nie ma tutaj bezpośredniego kontaktu między stronami, lub jest on ograniczony do minimum. 

Do zakupu towarów i usług można wykorzystać dowolne urządzenie (telefon komórkowy, tablet, komputer itp.). Istnieją różne rodzaje handlu elektronicznego. Po opłaceniu zamówienia, towary są pakowane i wysyłane do kupującego. Istotne jest to, że sprzedawca nie ma kontroli nad towarami podczas transportu. 

Ten rodzaj handlu elektronicznego jest często wykorzystywany do sprzedaży towarów przez duże firmy i dostawców. Wciąż można spotkać się też z tak zwanym bezpośrednim handlem elektronicznym, gdzie towary są wysyłane bezpośrednio od producenta do klienta. 

Jakie są rodzaje handlu elektronicznego?

Na rynku funkcjonuje kilka różnych definicji e-commerce. Na pewno warto wskazać na takie rodzaje handlu, jak:

– Bezpośredni – transakcja jest zawierana bezpośrednio między sprzedającym a kupującym.

 – online – sprzedawca prowadzi i hostuje własną stronę internetową, która pełni kluczową rolę w gromadzeniu, przetwarzaniu, opłacaniu i przekazywaniu zamówienia do poszczególnych działów lub osób. 

– Przez pośrednika – osoba trzecia zarządza sprzedażą towarów z witryny sprzedawcy do witryny kupującego. 

Agencyjny – sprzedawca działa jako agent sprzedaży towarów, które mają być dostarczone do kupującego.

Handel elektroniczny — jak zacząć?

Aby rozpocząć działalność w Internecie, potrzebujesz strony internetowej, systemu płatności oraz strategii marketingowej, która pozwoli Ci przyciągnąć klientów. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest stworzenie strony internetowej, na której sprzedaje się produkty. 

Można stworzyć własną stronę internetową lub skorzystać z platformy takiej jak WordPress.com, aby utworzyć stronę na ich platformie. Po stworzeniu strony internetowej należy skonfigurować system płatności. Można to zrobić na wiele sposobów. Dzięki wybranym wtyczkom, jak WooCommerce, można szybko skonfigurować stronę, gdzie moduł odpowiedzialny za robienie zakupów będzie tym kluczowym. Najbardziej rozbudowane wtyczki dają tutaj ogromne pole do popisu.

Warto zastanowić się też nad tym, do kogo kierujemy naszą usługę. Nie brakuje firm, które stawiają na wyraźny podział między B2B a B2C. Kto wie, może w naszym modelu działalności lepiej skupić się tylko na współpracy z firmami? Taką decyzję musi podjąć właściciel każdego biznesu. Z pomocą może nam przyjść np. analiza konkurencji. Ważne jest, by nie podejmować tak ważnych dla sukcesu naszego przedsięwzięcia ruchów bez uprzedniego zgromadzenia informacji o tym, czy rynek pozytywnie zareaguje na taką sprzedaż.

Można stworzyć własny system płatności, skorzystać z systemu jak PayPal, BLIK czy Płatności24, lub wykorzystać sieci afiliacyjne. Po stworzeniu systemu należy opracować strategię marketingową. Powinna obejmować ona reklamę w Google, na Facebooku i w innych płatnych kanałach, a także budowanie listy mailingowej w celu wysyłania klientom wiadomości o nowych produktach i nadchodzących wyprzedażach.

Zalety i wady handlu w Internecie

Czy e-commerce się opłaci? Owszem, jednak trzeba zwrócić uwagę na kilka zagrożeń. Zanim jednak o nich napiszemy, warto poświęcić nieco czasu atutom, których zdecydowanie nie brakuje. Są to m.in.:

– Konkurencyjne ceny – zakupy online mogą być bardziej przystępne cenowo dla naszych klientów. Dlaczego? Kiedy kupujesz produkt w sklepie, płacisz cenę ustaloną w danym miejscu. A przecież sprzedający musi utrzymać nie tylko platformę online, ale i zapłacić czynsz, zapewnić wynagrodzenie pracownikom, czy uiścić opłaty za media. Wszystkie te kwoty zwykle są dodawane do cen produktów.

– Szeroki asortyment produktów – Jeśli jesteś specjalistą w jakiejś kategorii produktów, łatwiej jest założyć sklep internetowy. Obecnie prawie każda kategoria produktów ma swoją własną stronę internetową, więc łatwiej jest czerpać korzyści z handlu online. 

– Szybka dostawa – kupując w Internecie, masz pewność, że towar zostanie Ci szybko dostarczony. Zwłaszcza jeśli wybierzesz np. nadanie kurierem. Jeśli czas ma znaczenie, zdecydowanie warto skorzystać z tej opcji. 

– Różnorodność systemów płatności – sprzedając produkty w Internecie, masz ogromną kontrolę nad tym, w jaki sposób klienci będą mogli opłacać zamówienia. Możesz nawet zdecydować o tym, czy możliwy będzie handel z płatnościami za pobraniem, który dla wielu kupujących wciąż jest bardzo atrakcyjny.

E-commerce – podsumowanie

Handel elektroniczny rozwija się bardzo szybko. Obecność w Internecie staje się coraz ważniejsza zarówno dla dużych, jak i małych firm. Teraz gdy już wiesz, czym jest e-commerce i jak działa, nadszedł czas, aby omówić aspekt marketingowy. 

Ważne jest, aby zrozumieć, że większość ludzi nie kupuje na stronie internetowej wyłącznie na podstawie jakości produktu, ale na podstawie tego, jak łatwo i wygodnie można było dokonać zakupu. Oznacza to, że duże znaczenie odgrywa m.in. konstrukcja strony, czy to, na której pozycji w wyszukiwarce internetowej znajduje się nasza platforma. 

Jeśli dopiero zaczynamy, zdecydowanie warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO – pomoże nam ona szybko zwiększyć zasięgi dla kluczowych produktów, jakie są dostępne w naszym e-sklepie.