Afiliacja – co to jest i jak zacząć?

kod strony WWW

Marketing afiliacyjny to model reklamowy, w którym firma płaci zewnętrznym wydawcom za generowanie ruchu lub prowadzi do produktów i usług danej firmy. Internet zwiększył znaczenie marketingu afiliacyjnego. Wiele firm i serwisów spopularyzowało tę praktykę, tworząc programy marketingu afiliacyjnego, w ramach których strony internetowe i blogerzy umieszczają linki dotyczące recenzowanych lub omawianych produktów, aby między innymi otrzymywać opłaty reklamowe po dokonaniu zakupu. W tym sensie marketing afiliacyjny jest w zasadzie wynagrodzeniem za program performance marketingu, w którym sprzedaż jest zlecana na zewnątrz w ramach stowarzyszonych reklamodawców.

Co to jest afiliacja?

Według statystyk, 15% przychodów z handlu elektronicznego można przypisać marketingowi afiliacyjnemu. Jeśli kogoś zainteresowała afiliacja definicja jest bardzo prosta. Marketing afiliacyjny poprzedza Internet, ale to świat marketingu cyfrowego, analityki i możliwości uczynił z niego branżę wartą miliardy. Firmy prowadzące programy marketingu afiliacyjnego mogą śledzić linki prowadzące do potencjalnych klientów i za pomocą wewnętrznej analityki sprawdzić, ile z nich prowadzi do sprzedaży. To bardzo pomocne i rozwojowe.

Sprzedawca e-commerce, który chce dotrzeć do szerszej bazy użytkowników Internetu i kupujących może zatrudnić partnera afiliacyjnego. Podmiot może być właścicielem wielu witryn internetowych lub list marketingowych. Im więcej stron internetowych lub list e-mailowych ma partner, tym szersza jest jego sieć. Zatrudniony partner następnie komunikuje się i promuje produkty oferowane na platformie handlu elektronicznego w swojej sieci. Firma partnerska robi to wdrażając banery reklamowe, reklamy tekstowe lub linki w swoich wielu witrynach internetowych, bądź też wysyłając newslettery do swoich klientów. Firmy wykorzystują reklamy w formie artykułów, filmów i obrazów, aby zwrócić uwagę odbiorców na usługę lub produkt. Jak widać afiliacja znaczenie ma jedno, ale temat na pewno jest szerszy niż może się to wydawać na samym początku.

Sieci afiliacyjne – co to jest?

Marketing afiliacyjny to program marketingowy, w ramach którego firma wynagradza partnerów za biznes stworzony na podstawie taktyk marketingowych tego podmiotu. Co to jest afiliacja i jak działa? Firmy zazwyczaj płacą za sprzedaż i rzadziej za kliknięcie lub wyświetlenie. Podmioty stowarzyszone przekierowują odwiedzających, którzy kliknęli jeden z linków lub reklam, do sklepu czy innej witryny. Jeśli kupią produkt lub usługę, firma zasila konto partnera uzgodnioną prowizją, która może wynosić od 5% do 10% ceny sprzedaży. Programy afiliacyjne mają na celu zwiększenie sprzedaży, co jest rozwiązaniem korzystnym dla handlowców i partnerów. Jeśli kogoś zainteresowały sieci afiliacyjne co to jest wyjaśniamy szczegółowo poniżej.

Program partnerski to opcja dla wydawców i sprzedawców, która ułatwia afiliantom odkrywanie i uczestnictwo w strategiach, które dobrze sprawdzają się w ich własnej witrynie. W ten sposób jest to korzystne dla obu stron, ponieważ umożliwia stronom internetowym generowanie dochodu, a także pomaga handlowcowi w poszerzaniu zasięgu do nowych odbiorców. Programy afiliacyjne w Polsce i sprzedaż afiliacyjna są coraz bardziej rozbudowywane, dorównując modelom z zachodu.

Obecnie istnieją dwa główne modele płatności, które zwykle oferują sieci afiliacyjne:

  • model udziału w przychodach: w tym przypadku wydawca przyjmuje określoną część przychodów, które sprzedawca generuje jako cenę za umieszczenie reklamy w swojej witrynie,
  • opłata za działanie: w tym modelu wydawcy otrzymują zapłatę za każdego odwiedzającego, który wykona określony zestaw działań w witrynie sprzedawcy. Przykładami mogą być działania, takie jak rejestracja na listę mailingową, udział w loterii lub ankiecie, zakup produktu lub usługi itp.

Wydawcy mogą zazwyczaj uczestniczyć w sieciach stowarzyszonych, jednak sprzedawcy nie mają tego samego prawa. Typowa sieć afiliacyjna pobiera opłatę inicjacyjną, po której następuje miesięczna opłata za korzystanie z jej narzędzi i usług. Nierzadko zdarza się, że sieci stowarzyszone przyjmują niewielką część wszelkich płatności dokonywanych na ich stronach.

Programy afiliacyjne – co to jest?

System afiliacyjny to rodzaj umowy, w ramach której firma płaci innej firmie prowizję za wysyłanie ruchu lub generowanie sprzedaży. Można to osiągnąć za pomocą treści internetowych, mediów społecznościowych lub integracji produktu. Partner otrzymuje unikalny link afiliacyjny, z którego można śledzić kliknięcia – zazwyczaj za pomocą plików cookie. Często można spotkać się z terminami „długość pliku cookie” lub „żywotność pliku cookie”, które po prostu określają, jak długo plik cookie będzie śledził aktywność online użytkownika.

Na przykład, jeśli plik cookie ma 30-dniowy okres ważności, osoba polecona musi dokonać zakupu w ciągu 30 dni od kliknięcia linku partnerskiego, aby można było otrzymać płatność. W przeciwnym razie potencjalna sprzedaż nie będzie już możliwa do śledzenia. Oczywiście istnieją różne rodzaje programów afiliacyjnych. Warto wybrać więc ten, który najlepiej pasuje do danej firmy.

Linki afiliacyjne – jak ich używać?

Linki pozwalają uzupełniać i wzbogacać własne treści. Są także niezbędne do monitorowania wydajności online. A ponieważ marketing afiliacyjny opiera się na koncepcji dzielenia się przychodami, transakcje partnerskie muszą być precyzyjnie identyfikowane i śledzone.Sprawdzając dalej czym jest afiliacja przykład można znaleźć w dowolnie wybranym programie partnerskim.

W rezultacie linki partnerskie składają się z adresu URL dostawcy i Twojego identyfikatora. Jak prawidłowo korzystać z linków afiliacyjnych? Gdy tylko uzyskasz swój wyłączny link partnerski, praktycznie jesteś gotowy, aby zacząć działać i zarabiać. Zanim jednak zaczniesz wklejać linki w różnych miejscach, sprawdź nasze wskazówki jak robić to poprawnie.

1. Dodaj anchory do linków afiliacyjnych

Umieść linki partnerskie w treści artykułu, tak aby niektóre słowa lub frazy były klikalne. Takie hiperłącze wyglądałoby znacznie lepiej niż odsyłacz dodany do strony.

Kotwica kontekstowa jest znacznie bardziej atrakcyjna – jest przejrzysta, przyjazna dla użytkownika i ładnie wygląda, w przeciwieństwie do samego linku (zwłaszcza, że ​​to ostatnie zawiera parametry dynamiczne i wyglądać może niezbyt interesująco). Postaraj się, aby tekst anchora był opisowy i odpowiedni dla połączonego źródła. Twoi użytkownicy powinni natychmiast zrozumieć, dokąd trafią po kliknięciu.

2. Zadbaj o odpowiednią gęstość linków afiliacyjnych

Zrównoważ gęstość swoich linków partnerskich. Jedną z metod równoważenia liczby wklejanych linków w kopii jest umieszczenie jednego linku partnerskiego na jedną treść (stronę, artykuł lub recenzję). Chociaż jest to najlepsze rozwiązanie, jeśli chodzi o promowanie kampanii afiliacyjnych, jest to również bardziej czasochłonne i wymagające pracy niż dodawanie różnych linków partnerskich do jednego długiego postu.

Programy afiliacyjne w Polsce

Skoro już mamy za sobą podstawy jeśli chodzi programy afiliacyjne co to jest i jak działają, warto spojrzeć na rodzimy rynek. Afiliacja dziś jest niezwykle opłacalna, wraz z wzrostem rynku e-commerce w Polsce. Przykładowe programy afiliacyjne działające w Polsce to między innymi portale takie jak AdKompan (adkompan.com), Admitad (admitad.com), Adtraction (adtraction.pl), Afilo (afilo.pl) czy Affiliate44 (affiliate44.com).